Hem » Nyheter » Exklusiv intervju med LeoVegas

Exklusiv intervju med LeoVegas

Vi tar regelbundet pulsen på casinobranschen genom att intervjua medarbetare på onlinecasinon. Just idag är vi glada att kunna publicera en intervju med Emil Risberg, Affiliate Manager på LeoVegas. Emil berättar bland annat om LeoVegas initiativ för att jämna ut könsobalansen i teknikbranschen. Han beskriver även hur bolaget arbetar för att vara en innovativ kraft i branschen samt förklarar vad som hände med kampanjen ’LeoVegas Originals’. Trevlig läsning!

LeoVegas Emil Risberg
Emil Risberg, Affiliate Manager på LeoVegas

Hej Emil! Kan du börja med att berätta lite om dig själv och hur du hamnade i iGaming-branschen?

Mitt äventyr började nere på Malta 2014. Efter att ha spenderat flertal timmar i den gråa kontorsmiljön uppe i Norr så kände jag att det var dags att ändra på något. Min arbetsuppgift som säljare var jag inte missnöjd med i sig, jag behövde bara sätta lite mer ljus på tillvaron.

2014 landade jag på Malta och 2015 började jag inom iGamingen, då med Redbet och EvokeGaming. Jobbade fram och tillbaka mellan olika avdelningar för att se vilken gren som skulle tilltala mig mest. Affiliation var det som knöt samman mina tidigare erfarenheter som B2B-försäljare, med en säljande enhet inom casino-branschen.

I dagsläget så befinner jag mig på starka ben hos LeoVegas, här har jag en bra grund och sunda värderingar i ryggen.


Om du hade fria händer, vad (om något) skulle du då ändra med iGaming-branschen?

I dagsläget så tycker jag om den förändring som sker. Fler och fler marknader satsar på att involvera sig mer i den grupp människor, som utav en eller annan anledning väljer att spela online eller landbaserat.

Med det sagt så tycker jag även att det fortfarande skulle behövas mer åtagande ifrån samhället och dess ansvar. Det är lätt att peka fingrar höger och vänster, men det löser inte något utav de problemen som redan finns med en produkt som denna.

Det är alldeles för ofta regulatorer inte gör fullständig uppföljning och vidtar åtgärder när regelbrott äger rum.


Gustav Hagman, VD för LeoVegas Group, har uttalat sitt stöd för omregleringen av den svenska spelmarknaden och införandet av det nya licenssystemet. Den nya marknaden befinner sig fortfarande i sin linda, men hur upplever ni att det hittills har fungerat ‐ är spelfältet jämnare nu?

För att knyta samman i punkten som jag nämnde ovan, detta är en förändring som är nödvändig när en marknad vill kontrollera att deras spelare är rättvist bemötta.

Jag kan enbart svara ifrån min egen sida utav branschen och denna avskalning kommer att skapa en betydligt bättre balans.
Det blir lättare för SGA att hålla det under kontroll, samtidigt som spelarna inte löper risken att bli utsatta för krångliga processer och tvister i länder långt bortom deras gränser.


Större och mindre aktörer på marknaden står förstås inför olika slags utmaningar. Vilka farhågor har man som större och mer etablerad operatör?

De utmaningar jag själv ser som en större operatör, efter att ha arbetat med andra större aktörer på marknaden, skulle vara att de har betydligt fler ögon på sig.

Större krav på underhåll ifrån regulatorer, ett större ansvar till investerare, mer marknader innebär mer integrering och fler lager som måste läggas på en redan fylld struktur etc.

Utmaningar är dock det som får en produkt och bransch att utvecklas och växa, utan utmaningar så hade jag själv säkerligen inte suttit där jag sitter idag.


LeoVegas var som bekant en pionjär när det kommer till mobilcasino. Hur arbetar ni idag för att bibehålla ert försprång på detta område?

LeoVegas Casino har alltid haft fokus på att vara störst och bäst på den mobila sidan.
Fler och fler aktörer har börjat förstå värdet utav att ha en fungerande mobil-produkt och konkurrensen växer hela tiden.

”Många bäckar små” är ett bra uttryck. Den mobila produkten är så pass komprimerad för att kunna arbeta snabbt och alltid tillgängligt. Man har en helt annan förväntan på en mobil enhet än vad man har mot en stationär.

”Leading the way into the mobile future” är ett utav LeoVegas ledord och det är precis vad man dagligen arbetar med för att kunna vara den innovativa drivkraften inom industrin.


I slutet av förra året nåddes vi av nyheten att LeoVegas arbetar för att åtgärda obalansen mellan könen i teknikbranschen och inspirera kvinnor att söka sig till branschen. Detta genom att bland annat lansera ett 12 månader långt traineeprogram. Kan du berätta mer om detta och hur det har gått så här långt?

LeoVegas har startat ett initiativ för att uppmuntra kvinnor att söka sig till tech-industrin. Kampanjen heter LeoRegulus. Vi hoppas kunna bidra till att åtgärda könsobalansen inom sektorn och verka för större jämlikhet. Initiativet består av två program som syftar till att inspirera fler kvinnor att välja karriärer inom tech. Det är som du nämner ett 12-månaders traineeprogram för nyutexaminerade ingenjörer och även ett Tech Award på 100 000 kr som går till en organisation eller en person som aktivt arbetar för att främja kvinnors intresse för tech och AI. 2018 gick priset på 100 000 kronor till organisationen “Teknikkvinnor”. De arbetar för att fler ska upptäcka hur spännande det är att jobba med teknik och att teknik förändrar världen varje dag.

På grund av det höga antalet nomineringar till årets LeoRegulus Tech Award beslutade vi att inrätta ytterligare ett pris: ”The LeoRegulus Rising Star” som tilldelades nätverket “Techella”. Techella inspirerar kvinnor att välja att jobba inom IT och tech.


Ni hade tidigare en sektion i er spellobby som hette LeoVegas Originals, men den verkar till synes vara borttagen. Vad har hänt där ‐ har projektet gått i graven eller kan vi förvänta oss ytterligare unika titlar framöver?

LeoVegas Originals var en kampanj vi körde i en månad kring följande spel: Swipe & Roll, Be The King, Withcraft Academy, Royal Family, Pirates: Smugglers Paradise.

I dagsläget så är kampanjen nerplockad, men det är definitivt ett koncept vi kommer att bygga vidare på. Utan att säga för mycket så kan våra små lejon där ute förvänta sig liknande upplägg under det kommande året.


Om du kikar i din spåkula och förutspår vad som kommer att känneteckna casinoåret 2019 när vi nästa år ser tillbaka på det, vad ser du då?

2019 är året som kommer att domineras utav Pay&Play (Mobilt BankID, NemID etc)
Inte nog med att det underlättar för bolagen så är det även en helt fantastisk service för spelarna. Finland, Danmark, Sverige är några utav de länder som har lanserat detta och fortsätter briljera.

Många betalningsleverantörer kommer att börja utforska och försöka implementera detta, i och med att det skapar en riktigt stark trygghet för spelaren.


Spelar du själv på casino, och vilka är i sådana fall dina tre favoritslots?

För att kunna hålla mig uppdaterat på den produkt jag arbetar med så måste jag givetvis ta del utav den själv.
Spelar på en väldigt låg nivå, men gillar fortfarande den gamification som flera leverantörer satsar på.

Tre favoritslots… Skulle nog vara Yggdrasils Easter Island, Quickspins Sakura Fortune och Red Tigers Tiki Fruits.


Vilka tips och råd kring onlinespel kan du dela med dig av till våra läsare?

Mitt tips när det kommer till onlinespel är att hitta ett bolag som du känner dig trygg med.
Kolla vilka som ligger bakom, vilka kontaktvägar har de, hur pass responsiva är de och samt transparensen.

Jag har själv länge jobbat inom serviceindustrin och tyckte att kundbemötande är A och O i samband med transparensen.

Ett annat tips är att kolla vilka förutsättningar du själv har som spelare, värderar du snabba uttag, ett stort utbud, en interaktiv miljö etc. Gör en analys på vad du är ute efter och lägg lite tid att testa dig fram.

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *