Hem » Nyheter » LeoVegas bekymrade över begränsningar trots starkt resultat

LeoVegas bekymrade över begränsningar trots starkt resultat

LeoVegas släppte nyligen sin kvartalsrapport för det andra kvartalet i år. I rapporten framgår det att speloperatören “har levererat fortsatt god tillväxt och lönsamhet under en period med exceptionella omständigheter i omvärlden”.

LeoVegas intäkter ökade under juli månad med 5 procent. Speloperatören menar att spelmarknaden under denna månad återgick till en mer normal aktivitet. Detta då vissa spelare förväntas ha sökt sig tillbaka till betting på sport i takt med att flera stora sportligor startats upp igen. Samtidigt har de tillfälliga begränsningar som regeringen infört haft en negativ inverkan på intäkterna.

I sina kommentarer till rapporten utvecklar LeoVegas vd Gustaf Hagman på sitt resonemang till ansvarsfullt spel och de begränsningar som spelbolagen brottas med. Så här skriver han i sitt vd-ord:

“Under kvartalet har flera länder infört åtgärder för att minska risken av ökat problemspelande i samband med covid-19. Bland annat införde Spanien ett tillfälligt marknadsföringsförbud för spel.

LeoVegas har utöver restriktionerna valt att införa egna proaktiva åtgärder för att stärka spelarskyddet. De flesta temporära restriktionerna runtom i Europa upphörde i juni och i bland annat Spanien och Storbritannien har man återgått till det normala regelverket när samhällena öppnat upp igen.

Därför är det märkligt att Sverige, trots massiv kritik från de flesta håll, har gått i motsatt riktning och den 2:a juli infört nya tillfälliga restriktioner riktade särskilt mot online casino.

Det finns en stor risk att dessa restriktioner, beslutade helt utan stödjande faktaunderlag, urholkar den svenska regleringen och driver spelarna till bolag utan svensk licens där spelarskyddet är obefintligt. Restriktionerna riskerar att bli kontraproduktiva och istället öka det svenska problemspelandet.”

leovegas logo

LeoVegas vision är att bli “King of Casino”

Vad gäller det långsiktiga ekonomiska målet att uppnå en organisk tillväxt som är högre än tillväxten på marknaden överlag, understryker speloperatören betydelsen av sin strategi vilken innefattar flera varumärken. Under kvartalet lanserade LeoVegas varumärket LiveCasino.com på flertalet engelskspråkiga marknader. Man lanserade även GoGoCasino i Finland efter att under våren 2019 lanserat detta casino i Sverige.

Hagman kommenterar även den väg som LeoVegas har stakat ut inför framtiden:

“Vi kommer hålla en fortsatt hög investeringstakt under det tredje kvartalet, delvis kopplat till lanseringen av nya varumärken och marknadsetableringar. Vår nuvarande bedömning är därför att marknadsföringskostnaderna kommer vara i linje med, eller något högre än, nivån under det andra kvartalet.“

“Vi fortsätter att fokusera på att leverera en hållbar och lönsam tillväxt till våra aktieägare genom att erbjuda en underhållande och trygg spelupplevelse till våra kunder runt om i världen. LeoVegas långsiktiga vision är att bli ”King of Casino”.”

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *