LeoVegas strukturerar om och gör LeoSafePlay till självständig enhet

LeoVegas har gjort om sin avdelning för ansvarsfullt spel, LeoSafePlay, till en självständig affärsenhet och gjort en rockad i dess ledarskikt. Richard Woodbridge är tänkt att under 2019 kliva in som företagets nya operativa chef.

LeoSafePlay har en egen webbplats separat från LeoVegas.com, och denna lanserades i november 2017 som en plattform där casinot tillhandahåller tjänster som uppmuntrar ansvarsfullt spel.

LeoVegas gör förändringar på flera positioner

Igår meddelade LeoVegas att Rikard Ljungman kommer lämna sin position som marknadschef för att istället lägga allt fokus på ansvarsfullt spel och LeoSafePlay. I ett uttalande sa företaget att “LeoSafePlay kommer drivas som en separat affärsenhet för att skapa de bästa förutsättningarna för nästa generations system för ansvarsfullt spel baserat på maskininlärning.”

Richard Woodbridge, som kommer ansluta den 9 januari nästa år, kommer ta över Rikard Ljungmans marknadsrelaterade arbetsuppgifter på Malta. Han kommer närmast från en roll som operativ chef på e-handelsbolaget Ellos Group, efter att tidigare ha haft samma position på ett annat e-handelsbolag, Nelly.com.

Företagets VD uttalar sig om förändringarna

LeoVegas VD Gustaf Hagman har uttalat sig om rekryteringen: “Richards bakgrund och personlighet passar perfekt för LeoVegas då vi fortsätter att fokusera på tillväxt och hållbarhet.” Hagman betonade företagets ekonomiska målsättningar att uppnå 600 miljoner euro i intäkt och åtminstone 100 miljoner i vinst före avdrag under 2020. “Det övergripande ansvaret för verksamheten blir allt viktigare nu när vi har cirka 750 anställda, varav 400 är baserade på Malta.”

LeoVegas nuvarande operativa chef, Marcus Nylén, kommer stanna kvar på sin befattning tills Woodbridge anländer. Han kommer dock att lämna ledningsteamet för att fokusera på sin roll som ansvarig för LeoVegas globala expansion, eftersom hans fru Louise kommer att inta den nya positionen som vice VD för mobilt spel. Hon var tidigare företagets marknadschef, men denna roll kommer nu att delas upp på flera befattningar.

Hagman tillade att “Louise har varit hos LeoVegas och varit baserad på Malta sedan 2013, och innehaft befattningen som marknadschef sedan 2015. I den rollen har hon byggt upp ett datadrivet och effektivt marknadsteam som ansvarar för LeoVegas förvärv av kunder och globala varumärkesbygge. Mycket av tillvägagångssättet i detta arbete kan användas på en bredare front i företaget.”

Omstruktureringen kommer blott två månader efter att Stefan Nelson tillsatts som företagets nya ekonomichef.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *