Hem » Nyheter » Italien börjar dela ut nya spellicenser före jul

Italien börjar dela ut nya spellicenser före jul

Under årets lopp har många förändringar skett i casinovärlden. 2018 är året då många länder har öppnat upp sina spelmarknader, någonting som även är på väg att ske här i Sverige. I Italien tillkännagav man nyligen att landets nya spellicenser kommer börja delas ut i slutet av året.

Långdragen granskningsprocess snart klar

Den process där speloperatörer tilldelas licenser kan ofta vara ganska utdragen. Så är också fallet i Italien, där man nu befinner sig i slutskedet av processen och ska börja dela ut spellicenser till bolag som önskar verka på den italienska marknaden.

Tidigare under året uppmanades operatörer ansöka om italiensk licens för att senare kunna erbjuda italienska kunder sina produktutbud. Granskningen av den dokumentation som krävdes i samband med ansökan är snart färdig. Därför kan de operatörer som har klarat granskningen få sina italienska spellicenser före jul. Alla godkända operatörer kommer att få licenser som är giltiga till och med den 31 december 2022.

Denna nyhet släpptes strax efter att landet godkänt ett lagförslag som förbjuder alla former av reklam för spel. Detta förbud har bland annat förespråkats av Luigi Di Maio, den italienske vice premiärministern. Den nya lagen kommer att träda i kraft den 1 januari 2019, d.v.s. samma datum som den svenska omregleringen av marknaden beräknas vara klar.

granskning

Färre ansökningar än förväntat

Den italienska spelmyndigheten hade förväntat sig att få in 120 ansökningar om spellicens. I själva verket har dock bara 80 ansökningar kommit in sedan ansökningsprocessen inleddes i januari. Om det redan då hade varit känt att landet skulle komma att förbjuda all spelreklam, hade sannolikt antalet ansökningar varit än färre.

Speloperatörer som önskar verka på den italienska marknaden ska enligt uppgift tvingats betala en engångssumma på 200 000 euro för att få sin ansökan behandlad innan den 20 mars 2018.

Röster höjs nu för att den nya lag som förbjuder spelreklam riskerar att leda till att företag stänger ner sin verksamhet i Italien och att lagstiftningen motverkar regleringen av marknaden. Belackare menar att landet riskerar en återgång till en oreglerade marknad som rådde i början av 2000-talet.

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *