Hem » Nyheter » Kommer svenska spelare kunna värja sig för spelreklam?

Kommer svenska spelare kunna värja sig för spelreklam?

Inför omregleringen av Sveriges spelmarknaden den 1 januari 2019 ska Spelpaus, Lotteriinspektionens tjänst via vilken spelmissbrukare ska kunna spärra spelreklam, vara färdig. Ännu återstår dock en hel del arbete innan tjänsten är redo att testas i full skala. Detta trots att speloperatörerna enligt den nya lagstiftningen riskerar dryga böter vid regelbrott. Lotteriinspektionen, den myndighet som ansvarar för Spelpaus, hävdar att man ligger efter på grund av tidsbrist.

Registret framtaget för att skydda svenska spelare

Från och med den 1 januari 2019 gäller landets nya spellagstiftning. Enligt denna måste speloperatörer i samband med att en spelare försöker att skapa ett användarkonto eller logga in på en spelsajt göra en slagning mot ett spärregister. Detta register har fått namnet Spelpaus och är en tjänst som spelmyndigheten Lotteriinspektionen tillhandahåller. Denna myndighet kommer för övrigt att kallas Spelinspektionen från och med årsskiftet.

Spelpaus är ett register som har tagits fram för att spelmissbrukare, såväl som andra individer som upplever sitt spelande som problematiskt, ska kunna stänga av sig själva från möjligheten att spela. De ska inte heller behöva påminnas om spelandet via speloperatörernas marknadsföring. I takt med att speloperatörerna börjar marknadsföra mer lättillgängliga transaktionsmetoder ökar även behovet av att effektivare kunna följa upp problem med spelberoende. Ett i raden av snabba betalningsalternativ som visar sig bli allt mer populärt bland spelare är casino med Swish. Svenska innovationer som Swish och Trustly har förändrat spelvanorna hos de nordiska casinospelarna online och mer pengar omsätts och förloras. Förhoppningsvis kommer Spelpaus kunna bli en motvikt till den ökade marknadsföringen från casino- och spelföretagen och ge en ökad trygghet till spelarna. 

Spelmissbrukare tangentbord händer

Systemet inte redo, spelbolag riskerar böter

För att detta ska fungera i praktiken behöver spelbolagen kunna utföra automatiska slagningar mot registret. Detta sker genom att Lotteriinspektionen tillhandahåller ett webbaserat API. Detta system finns dock i dagsläget endast tillgängligt i testformat. Det system som ska ligga online i produktionsversion kommer inte att tillgängliggöras före den 1 januari 2019.

Testversionen av registret har flera begränsningar. Speloperatörerna har således ännu inte möjlighet att testa denna spärr mot marknadsföring. Myndigheten menar att det råder en tidsbrist i detta projekt med anledning av att beslutet om den nya spellagen fattades först den 7 juni i år.

Samtidigt som Lotteriinspektionen befinner sig i ett lopp mot klockan, ökar pressen på spelbolagen för varje dag som går. I samband med att den nya spellagen börjar gälla kommer de nämligen kunna bötfällas för att skicka reklam till spelare som har spärrat sig i registret. Bötesbeloppet ligger på 5 000 kr per ogiltig mottagare av reklam eller 10% av bolagets omsättning under det föregående året (d.v.s. 2018).

Författare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *