Hem » Nyheter » Paddy Power talar ut om kritiserad VM-reklam

Paddy Power talar ut om kritiserad VM-reklam

Paddy Power har kritiserats för den marknadsföring inför sommarens stundande VM-turnering i fotboll. Den reklam som har gått ut i flera av spelbolagets och casinots kanaler inkluderar bilder på en rysktalande man som med hjälp av en sprejburk målar den engelska flaggan och Paddy Powers logga på sidan av en sovande isbjörn.

Paddy Powers reklam inför VM kritiseras

I den bild som har förekommit i den brittiska gratistidningen Metro ackompanjeras bilden av texten “England ’til I dye”, vilket är en referens till den sprejfärg som applicerats på den ryska isbjörnen. Vissa personer har reagerat negativt på denna reklam, bland annat på Twitter har flera användare kallat kampanjen för “hemsk” och “stötande”.

Paddy Power har tidigare uttalat sig om saken enligt följande: “Vad vi känner till så här långt är att en oidentifierad individ, talande på ryska, verkar ha målat sprejfärg på en isbjörn med inte bara Georgskorset, älskat av Englands fotbollsfans, utan även med Paddy Powers varumärke. (…) Att detta är skälmaktigt till det extrema är alldeles uppenbart. (…) Vi kan inte kommentera det ytterligare förrän vi har gått till botten med detta.”

Ingen björn kom till skada i samband med marknadsföringen

Nu har Paddy Power valt att ta bladet från munnen och avslöja att isbjörnen i själva verket inte blev sprejfärgad. Det ska istället ha rört sig om visuella effekter då casinot och spelbolaget Paddy Power har samarbetat med Framestore, ett företag verksamt inom specialeffekter, för att få reklamen att se så realistisk ut som möjligt. Paddy Power hävdar även att den isbjörn som förekommer i reklamen är ett privatägt djur vid namn Agee.

Arkivbild

Paddy Power ska ha flugit ett filmteam till Kanada, där Agee bor tillsammans med sin ägare Mark Dumas, för att filma den inledande scenen. Därefter ska de ha flugit tillbaka till Storbritannien för att med hjälp av Framestore ta fram de effekter som får det att se ut att björnen har blivit sprejfärgad.

Paddy Power är känt för sina busiga reklamkampanjer och erkänner att man ville röra om lite i grytan. Bolaget har även donerat ett större belopp till organisationen Polar Bears International. Enligt Paddy Power ska organisationen använda pengarna till att stödja ett banbrytande forskningsprojekt på ryska isbjörnar, för att hjälpa forskarna att få en bättre förståelse för hur björnarna i Ryssland hanterar klimatförändringarna.

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *