Hem » Nyheter » Aftonbladets drev mot spelbolagen ett hyckleri

Aftonbladets drev mot spelbolagen ett hyckleri

Kvällstidningen Aftonbladet har under de senaste dagarna publicerat en serie artiklar i vilka tidningen går hårt åt utländska spelbolag, i synnerhet de som är baserade på Malta. Att Aftonbladet i egenskap av nyhetsmedium granskar spelbolagen och deras verksamhet är förstås helt i sin ordning. Det som dock har fått många att höja på ögonbrynen är det faktum att Aftonbladet själva marknadsför diverse Maltabaserade spelbolag via annonser på sin webbplats.

Detta har fått stor uppmärksamhet i sociala medier. Det kanske allra mest påtagliga fallet är det där tidningen hade fullkomligt ramat in en artikelserie om spelberoende med reklam för onlinecasinot LeoVegas.

Aftonbladet casino reklam
Aftonbladets artiklar omges av spelreklam

Tidningen har tidigare kritiserats för sin spelreklam

Aftonbladet har tidigare fått kritik för sin spelreklam, bland annat genom att den svenska spelmyndigheten Lotteriinspektionen under hösten 2013 meddelade tidningen ett förbudsföreläggande vid vite. I detta föreläggande krävde myndigheten att tidningens länkning till utländska spelbolag skulle upphöra.

Lotteriinspektionens vitesföreläggande kom att överklagas av Aftonbladet. Nyligen avslog dock kammarrätten tidningens överklagande. Det anses således inte vara tillåtet att länka till eller på annat sätt marknadsföra utländska spelbolag. Detta fastställande till trots fortsätter Aftonbladet med sin marknadsföring av utländska spelsajter.

De bägge kombattanterna, Aftonbladet och Lotteriinspektionen, tycks dock inte ha något ont blod mellan sig. I en av artiklarna tillåts Lotteriinspektionen reagera på påståendet att nätcasinot Rizk ska ha köpt en spelmissbrukares tystnad. I den aktuella artikeln får myndigheten chansen att uttrycka sin förskräckelse över speloperatörens beteende och fastslå vad som kommer att vara tillåtet och inte efter omregleringen vid årsskiftet.

Har möjlighet att välja bort reklam för spelsajter

Även om det, som vissa har påpekat i diskussionen kring Aftonbladets spelreklam, är så att marknadsföringsavdelningen och journalistiken på tidningen är två vitt skilda avdelningar, är det svårt att inte se Aftonbladets agerande som ett rent hyckleri. Tidningen har till syvene och sist ett ansvar gentemot sina läsare och kontrollen över sin plattform. För att följa lagen och undvika att framstå som hycklare, skulle de med fördel kunna välja bort spelreklam i sin plan för intäktsgenerering på Aftonbladet.se.

Författare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *