Hem » Nyheter » Karamba bestörta av reklamfel

Karamba bestörta av reklamfel

Onlinecasinot Karamba har lovat att se över sin marknadsföring efter att brittiska Advertising Standards Agency (ASA) bannlyst en annons på casinots webbplats. I syfte att marknadsföra spelet Starburst hade Karamba tagit fram en annons med titeln “Tips och trick för hur man vinner i Starburst” och presenterat en så kallad “Starburst-strategi”.

Misstag att publicera annonsen

AG Communications, vilket är det bolag som driver nätcasinot Karamba, menar att de aktuella webbsidorna laddats upp på sajten av misstag och att de inte hade genomgått det standardiserade interna förfarande som syftar till att säkerställa att casinots reklamannonser är förenlig med gällande lagstiftning.

Bolaget menar dock att webbsidorna i fråga har låg trafik, men att man har plockat bort annonserna från Karamba och påbörjat en intern utredning i ärendet. I ett uttalande menar Karamba att man är “bestörta” av att annonsen publicerats till följd av den mänskliga faktorn och hävdar att Karamba har ett “stort fokus” på att följa lagstiftning.

Inte tillåtet med annonser som uppmuntrar oansvarigt spelbeteende

En enskild anmälare anmälde annonsen som “socialt oansvarig” eftersom den “felaktigt

påstod” att vissa strategier kan leda till en ökad vinst. Anmälaren hävdar även att sådana strategier “uppmuntrar ett spelbeteende som skulle kunna leda till ekonomisk, social eller känslomässig skada”. I reklamannonsen framgick flera förslag på hur man kan spela spelet för att vinna, såsom att “vinster med lägsta möjliga insats är betydligt mindre frekventa och ger signifikant mindre vinstsummor”.

ASA har fastslagit att annonsen inte får förekomma på nytt i sin nuvarande form. Myndigheten har även talat med Karamba för att säkerställa att casinots framtida marknadsföringsmaterial inte innehåller någonting som “sannolikt uppmuntrar oansvarigt spelbeteende som skulle kunna leda till ekonomisk, social eller känslomässig skada”.

ASA undersöker även om de reklamannonser som Bet365 och William Hill använt sig av i samband med fotbolls-VM strider mot nya riktlinjer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *