Hem » Nyheter » Regeringen vill förbjuda spelreklam

Regeringen vill förbjuda spelreklam

Spelreklamen har funnits på tapeten sedan långt före omregleringen av spelmarknaden vid årsskiftet. Att den sittande regeringen ledd av Socialdemokraterna vill förbjuda spelreklamen är därmed ingenting nytt. Men tonen hårdnar och ett förbud tycks krypa allt närmare.

I samband med en presskonferens under förra veckan uttryckte sig civilminister Ardalan Shekarabi enligt Affärsvärlden på följande vis: “Vår bedömning är att branschens självreglering inte är tillräcklig”. Och nu ska en ny utredning tillsättas vars uppgift är att ta reda på vad ett totalförbud mot spelreklam i Sverige skulle få för betydelse.

Utredningen leds av kommissionen Spelmarknadsutredningen. Denna kommission sattes samman under 2018 för att utröna effekterna av den då nära förestående omregleringen av spelmarknaden. Nu ska alltså samma kommission finna sätt att reglera spelreklamen i landet. Tanken är att ett förbud liknande förbudet mot alkoholreklam ska läggas fram som förslag.

Bonusar, freespins och jackpottar kan komma att förbjudas

Utredningen av spelreklamen syftar till att belysa flera olika områden, såsom bonusar, freespins och jackpottar. Detta för att utröna huruvida dessa element bör begränsas i marknadsföringen. Kommissionen kommer även att titta på andra delar av spelandet samt utvärdera konsekvenserna av ett delvist eller totalt förbud mot spelreklam.

Shekarabi varnade operatörerna redan i februari i år för det han benämner som “överdriven” reklam. Månaden därpå offentliggjorde Spelinspektionen sina planer på att ta i med hårdhandskarna mot den överdrivna marknadsföringen. Detta ledde till att branschorganisationerna Branschföreningen för Onlinespel (BOS) samt Spelbranschens Riksförbund (SPER) tillsammans tog fram och presenterade en ny branschpolicy.

Enligt civilministern innehöll denna åtgärd bra saker, men var långt ifrån tillräcklig för att hantera situationen. Han menade att regeringen nu vidtar ytterligare åtgärder för att stoppa den aggressiva spelreklamen och hävdade att det handlar om att skydda svenska konsumenter.

Spelmarknadsutredningens utredning förväntas vara färdig senast den 1 oktober nästa år.

Författare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *