Hem » Nyheter » Shekarabi missnöjd med spelbranschens nya riktlinjer

Shekarabi missnöjd med spelbranschens nya riktlinjer

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) hotar på nytt med skärpt reglering av spelreklam. Detta efter att spelbranschen genom de bägge branschorganisationerna Branschföreningen för Onlinespel (BOS) och Spelbranschens Riksorganisation (SPER) under torsdagen presenterat nya riktlinjer för marknadsföring. De nya riktlinjerna syftar till att stilla den oro för aggressiv marknadsföring som för tillfället råder på den nyligen reglerade spelmarknaden.

De nya riktlinjer som BOS och SPER tillsammans har tagit fram gäller enligt dokumentet från och med den 1 april 2019. Riktlinjerna har tagits fram som ett svar till civilministern, som upprepade gånger i media har uttryckt sin oro över spelreklamens stora volym och aggressiva natur.

BOS och SPER tar krafttag för att stävja spelreklamen

I dokumentet tas nio huvudområden upp, däribland kravet på att licenshavare ska säkerställa att deras marknadsföring är faktabaserad och inte missleder konsumenterna kring de potentiellt negativa aspekterna av spelandet. Därmed kan operatörerna inte hävda att de tillhandahåller spelprodukter utan registrering, såsom de som drivs av Trustlys Pay N Play-lösning.

Spelreklamen måste dessutom undvika att uppmuntra till överdrivet spelande, genom att undvika att i informationen antyda att spel kan vara en lösning på olika slags problem (t.ex. ekonomiska eller sociala problem). Operatörerna ska enligt dokumentet även tydliggöra alla villkor och åtgärder som krävs för att dra nytta av bonuskampanjer.

Den fjärde av de nio punkterna är att operatörerna ska undvika att ta fram marknadsföringsmaterial som på något sätt kan tilltala minderåriga. Detta innebär bland annat att marknadsföring inte tillåts i närheten av skolor eller lekplatser, samt att spelbolagens varumärken inte ska användas på kläder, utrustning eller produkter som riktar sig till minderåriga.

De övriga punkterna i riktlinjerna rör sponsring, ansvarsfullt spel, integritet, marknadsföring via tredje part samt efterlevnad av riktlinjerna.

Spelbranschens representanter nöjda men civilminstern trilskas

Jenny Nilzon, VD på SPER, säger så här om de nya riktlinjerna: “Våra medlemmar representerar till marknadsandel en övervägande del av spelmarknaden. Därför utgår vi ifrån att våra åtgärder gäller för alla licenshavare i Sverige. Riktlinjerna gäller dessutom vid nyttjande av influerare, streamers, externa poddar och andra sociala medier.”

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för BOS, uttalar sig även han om dokumentet: “Vi tror att de nya riktlinjerna kommer påverka innehållet i marknadsföringen. Vi har utöver det sökt efter möjligheten för branschen att själv reglera mängden reklam och funnit att det måste ske till­sammans med mediabranschen och de som direkt styr över kanalerna. Därför har vi inlett en dialog med dem.”

I en intervju med Sveriges Television som publicerades igår kväll lät dock civilminister Ardalan Shekarabi meddela att han inte anser de nya riktlinjerna mot spelreklam vara tillräckliga. Shekarabi hintar om att nästa steg för att få bukt med den aggressiva spelreklamen kan vara att skärpa lagstiftningen på området.

Författare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *