Hem » Nyheter » Spelmyndigheten rackar ner på spelreklamen

Spelmyndigheten rackar ner på spelreklamen

Spelinspektionen arbetar för tillfället febrilt med att få bukt med den spelreklam som myndigheten inte anser uppfylla kraven på måttfullhet. Den svenska spelmyndigheten har slutit ett samarbetsavtal med Konsumentverket, och de bägge organisationerna ska nu tillsammans arbeta för ökad måttfullhet i spelreklamen.

Spelinspektionen menar att även om det för närvarande inte finns någon tydlig definition av hur mycket reklam som anses vara måttfullt, kommer detta att tydliggöras i samband med den reglerade marknadens mognande. Myndigheten hävdar att man kommer kunna utfärda retroaktiva sanktioner för de licenshavare som tidigare har brutit mot reglerna. Sådana operatörer kan få en officiell varning, ett ekonomiskt straff eller, i mer extrema fall, få sin licens indragen.

Myndigheten skriver i ett pressmeddelande att brott mot kravet på måttfullhet generellt sett kommer att betraktas som ett allvarligt regelbrott. Vilket straff som ett sådant regelbrott kommer att medföra beror på ett flertal olika faktorer, såsom hur länge det har pågått.

Spelinspektionen och Konsumentverket slår sina påsar ihop

Nu har alltså Spelinspektionen inlett ett samarbete med Konsumentverket. Dessa två organ har sedan omregleringen trädde i kraft den 1 januari 2019 tillsammans varit ansvariga för att övervaka spelmarknaden. Enligt avtalet ska nu ansvarsområdena delas upp mellan de bägge organen, och även formerna för informationsutbyte och rådgivning mellan de bägge parterna ska ha formaliserats.

Konsumentverket kommer nu att ansvara för följande områden:

  • måttfull marknadsföring
  • direktreklam till självuteslutna spelare
  • insamling av information om spelares åldrar samt från Stödlinjen
  • lotterireklam

Spelinspektionen å sin sida kommer vara ansvarig för dessa områden:

  • produktrelaterad marknadsföring
  • bonuserbjudanden
  • sponsring

Spelinspektionen har utfärdat flera varningar efter att licensinnehavare har betett sig olämpligt sedan omregleringen den 1 januari i år. Några exempel på sådana snedsteg innefattar felaktiga bonuserbjudanden samt att operatörer har låtit självuteslutna spelare fortsätta spela.

Författare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *